2019年春期・映画レポート対象作品 (1)
- 2019.04.07 Sunday
- 01:00
2019年春期の映画レポート対象作品(映画学部推薦作品・全学共通)が決まりました。1から6までの新作公開映画より1本を選びます。次に設定されたテーマの作品(旧作・準新作)より2本を選び、合計3作品について考察する課題です。7番目の『パピヨン』は公開時期が遅いので、追加レポートの対象作になります。まずは1から6の新作から選んでください。(2019年4月8日)
映画レポート対象作品リスト
(2019年・春期)
<目次>
1-A. グリーンブック (3/1〜)
1-B. ブラック・クランズマン (3/22〜)
Theme: Between Black and White
〜『グリーンブック』
『ブラック・クランズマン』共通
2. バイス (4/5〜)
Theme: Inside the White House
デーヴ
ザ・コンテンダー
ニクソン
リンカーン
3. ビューティフル・ボーイ (4/12〜)
Theme: Drug Addiction
ベン・イズ・バック (5/24〜)
トラフィック
レクイエム・フォー・ドリームス
4. 僕たちのラストステージ (4/19〜)
Theme: The Great Comedians
in Old Hollywood
5. ある少年の告白 (4/19〜)
Theme: Movies with LGBT Leads
リリーのすべて
キャロル
チョコレート・ドーナツ
パレードへようこそ
6. ドント・ウォーリー (5/3〜)
Theme: Life in a Wheelchair
7. パピヨン (6/21〜)
Theme: Prison Movies
ショーシャンクの空に
グリーンマイル
パピヨン (1973)
<各映画の評価に関する情報について>
は世界最大級の映画データベースであるIMDb (Internet Movie Database)。このサイトから User Ratings (一般のユーザー評価=10点満点の平均点)、Plot (あらすじ)、User Review を引用している。
Rottten Tomatoesは映画評論家中心の映画情報サイト。は評論家の満足度(Tomatometer)を示す。Critics Consensusは批評家のほぼ一致した意見の概略。
評価や満足度の数値は変動する値だが、ここに引用されているのは、2019年4月時点の数値である。
1-A.『グリーンブック』
Green Book (2018)
3月1日より公開中
1962年アメリカ。天才黒人ピアニストと粗野な白人の運転手が人種差別の色濃い南部へツアーに出る。比較作品の一つ「ドライビング・ミス・デイジー」も運転手と雇い主の話だが、こちらは黒人が白人の老婦人の専属運転手になる物語。両作品ともユーモラスで笑えるやり取りが数多くあって笑わせられると同時に、グッとくる場面が用意されていて、アカデミー賞で作品賞や演技賞を受賞しているのも納得できる2本である。
<監督>
▶ ピーター・ファレリー
<出演>
▶ ヴィゴ・モーテンセン
「ロード・オブ・ザ・リング」(2001)
「イースタン・プロミス」(2007)
「はじまりへの旅」(2016)
▶ マハーシャラ・アリ
「ムーンライト」(2016)
「ドリーム」(2016)
<受賞> 赤が受賞/他はノミネート
・ アカデミー賞
作品賞
監督賞 ピーター・ファレリー
主演男優賞 ヴィゴ・モーテンセン
助演男優賞 マハーシャラ・アリ
脚本賞=ピーター・ファレリーほか
編集賞
『グリーンブック』 公式サイト
User Ratings = 8.3 /10
Plot A working-class Italian-American bouncer becomes the driver of an African-American classical pianist on a tour of venues through the 1960s American South.
User Review
9/10
Greatful to have seen this
Lotus-318 September 2018
I saw this at the premier at TIFF and was thrilled to learn the story is about a real friendship. This is not a typical road movie, or buddy film. Given the lead actors, I knew it would be something special, and it is. Entertaining, funny in parts, hard to accept in others - as a white american who wasn't around in the 1960's, the racism was mind boggling and I couldn't help but feel shame. Green Book has so many layers - family, culture, honesty, dignity, genius, respect, acceptance, stereotypes, racism, music, class, friendship, and fried chicken. Whatever your views, race, or age - this film is not 'preachy', but you should appreciate an honest portrayal of a difficult time & place in history. I'll use the term an "unlikely friendship", but knowing the two men were real makes it fantastic. I'm so grateful to have learned about them and their lives. I only wish there had been a Q&A afterward.
Rottten Tomatoes
= 78%
Critics Consensus
Green Book takes audiences on a surprisingly smooth ride through potentially bumpy subject matter, fueled by Peter Farrelly's deft touch and a pair of well-matched leads.
1-B.『ブラック・クランズマン』
BlacKkKlansman (2018)
3月22日より公開中
黒人と白人の刑事がタッグを組み、KKKの組織に潜入して人種差別の実態を暴いていく。スパイク・リー監督のタッチは、基本的にはユーモアやアイロニーにあふれた軽快なものだが、油断をしていると、恐ろしくスリリングな展開となるのだから気を抜けない。黒人を悪者として登場させ、KKKの組織をヒーローとして描いた無声映画『国民の創生』(1916)の映像が挿入されているので、この作品もレポートの比較作品にすることも可能。
<監督>
▶ スパイク・リー
「ドゥ・ザ・ライト・シング」(1989)
「マルコムX」(1992)
<主演>
▶ ジョン・デイヴッド・ワシントン
〜デンゼル・ワシントンの息子
▶ アダム・ドライバー
「スター・ウォーズ/フォースの覚醒」(2015)
「沈黙 -サイレンス-」(2016)
「パターソン」(2016)
<受賞> 赤が受賞/他はノミネート
・ アカデミー賞
作品賞
監督賞 スパイク・リー
助演男優賞 アダム・ドライヴァー
脚色賞/編集賞/作曲賞
・ ゴールデン・グローブ賞
作品(ドラマ部門)/監督賞/助演男優賞
男優賞 ジョン・デヴィット・ワシントン
『ブラック・クランズマン』 公式サイト
User Ratings = 7.5 /10
Plot Ron Stallworth, an African American police officer from Colorado Springs, CO, successfully manages to infiltrate the local Ku Klux Klan branch with the help of a Jewish surrogate who eventually becomes its leader. Based on actual events.
User Review
8/10
Totally Recognizable Villany
normando408 January 2019
A terrific Spike Lee film with humor and gut wrenching truths. My first reaction was that the villains were too one dimensional, caricaturesque. It was impossible to stay with them for more than a few seconds - even that outrageous scene of connubial bliss where she expresses her willingness, in the most romantic terms, to kill Blacks. I recoiled in horror and kind of laughing nervously - what is this, a satire? And then, I realized - the real life villanis are one dimensional, they are caricaturesque, they are their own satire. John David Washinton is great and sounds just like his father. Adam Driver brings a presence that is nothing short of compelling, The final real life images are devastating, I highly recommend it.
Rottten Tomatoes
= 96%
Critics Consensus
BlacKkKlansman uses history to offer bitingly trenchant commentary on current events -- and brings out some of Spike Lee's hardest-hitting work in decades along the way.
<レポート比較作品>
Theme: Betweem Black and White
『グリーンブック』『ブラック・クランズマン』共通
<目次>
「ドライビングMissデイジー」
Driving Miss Daisy (1989)
頑固な白人の老婦人とユーモアあふれる黒人運転手の心温まる交流を描いたアカデミー賞作品賞受賞作。原作は舞台劇で、かつては日本でも劇団民藝と無名塾の提携公演で奈良岡朋子と仲代達矢が主演。2019年6月には草笛光子と市村正親主演の舞台の上演が予定されている。主演のジェシカ・タンディは若い頃から舞台に立っているイギリス出身のベテラン女優。30代後半、テネシー・ウィリアムス作『欲望という名の電車』のブロードウェイ初演(1949)でヒロイン、ブランチ・デュボアを演じ好評を博していた。しかし映画化(1951)に際しては、他の主要キャストが舞台と同じメンバーだったにも関わらず、映画界では無名の彼女だけは起用されなかった。代わりに『風と共に去りぬ』(1939)のスター女優ビビアン・リーがブランチ役を射止め、アカデミー賞主演女優賞を獲得。しかしその後もタンディは舞台、映画で地道に女優を続け、80歳にしてこの作品でアカデミー賞主演女優賞受賞となった。
<監督> ルース・ベレスフォード
<原作・脚本> アルフレッド・ウーリー
<主演>
▶ ジェシカ・タンディ
「フライド・グリーントマト」(1991)
▶ モーガン・フリーマン
「ショーシャンクの空に」(1994)
「ミリオン・ダラー・ベイビー」(2004)
「インビクタス/負けざる者たち」(2009)
<受賞> 赤が受賞、その他はノミネート
▶ アカデミー賞
作品賞
主演男優賞 モーガン・フリーマン
主演女優賞 ジェシカ・タンディ
助演男優賞 ダン・エイクロイド
脚色賞 アルフレッド・ウーリー
美術賞/編集賞/メイクアップ賞
User Ratings = 7.4 /10
Plot An old Jewish woman and her African-American chauffeur in the American South have a relationship that grows and improves over the years.
User Review (excerpt)
8/10
A gem
BrandtSponseller31 May 2005
Alfred Uhry adapted the script from a play he wrote by the same name that was first produced Off-Broadway. Although the play began in a small theater, it had good reviews and good word of mouth, necessitating a move to a larger theater. Uhry eventually won a Pulitzer Prize for his work. He has said that that Driving Miss Daisy was semi-biographical about his grandmother and her driver.
That fact probably helped create the remarkable depth of character shown in the film, although certainly director Bruce Beresford, Freeman, who also starred in the play, and Tandy do more than their share to build a charming, frequently funny and poignant portrayal of two very different humans learning to see eye to eye.
It's significant that Driving Miss Daisy is set in the South and spans the period prior to and slightly after the civil rights movement in the US. And it's significant that Hoke is an African-American while Miss Daisy is Jewish.
Rottten Tomatoes
= 82%
Critics Consensus
Warm and smartly paced, and boasting impeccable performances from Morgan Freeman and Jessica Tandy.
「ヘルプ 〜心がつなぐストーリー」
The Help (2011)
60年代アメリカ南部、ミシシッピー州のある町。大学を卒業して作家を目指す女性(エマ・ストーン)が帰郷して黒人メイドたちの生活を取材する。彼女の真実に迫る取材態度と内容は、やがて町の人々の生き方を様々な意味で変えていく事になる。現在28歳のエマ・ストーンがまだ20歳すぎの頃の作品なので、その初々しさが新鮮に映る。彼女が交流を深めていく黒人メイドを演じるヴィオラ・デイヴィスは舞台でその演技に磨きをかけてきた人で、トニー賞を2度受賞している演技派だ。この作品でも因習の枠から簡単には抜け出せない女性の苦しみを見事に演じている。大らかでユーモアあふれる黒人メイド、ミニーを演じたオクタヴィア・スペンサーも見事で、特に新たな家での女主人とのエピソードが素晴らしい。ユーモラスかつハートウォーミングに人種差別や偏見の問題を描いた秀作である。
<監督> テイト・テイラー
<主演>
▶ エマ・ストーン
「ラブアゲイン」(2011)
「アメイジング・スパイダーマン」(2012)
「ラ・ラ・ランド」(2016)
「女王陛下のお気に入り」(2018)
▶ ヴィオラ・デイヴィス
「ダウト 〜あるカトリック学校で〜」(2008)
「フェンス」(2018)
▶ オクタヴィア・スペンサー
「ドリーム」(2016)
「シェイプ・オブ・ウォーター」(2017)
▶ ジェシカ・チャステイン
「ゼロ・ダーク・サーティ」(2012)
「女神の見えざる手」(2016)
「モリーズ・ゲーム」(2017)
<受賞> 赤が受賞、その他はノミネート
▶ アカデミー賞
作品賞
主演女優賞 ヴィオラ・デイヴィス
助演女優賞 オクタヴィア・スペンサー
助演女優賞 ジェシカ・チャステイン
User Ratings = 8.1 /10
Plot An aspiring author during the civil rights movement of the 1960s decides to write a book detailing the African American maids' point of view on the white families for which they work, and the hardships they go through on a daily basis.
User Review
10/10
It was AMAZING!
finallyajerseygirl23 June 2011
I saw a preview of this film a few weeks ago in Philadelphia. I am huge fan of the book and could not wait to see the movie. I was not disappointed. I LOVED this movie. I have not seen anything more moving or more real in such a long time.
The movie stays very close to the book. The book has a bit more details, but all the parts of the book that make it so great were in the movie. There was not a thing missed in the screenplay. The characters come alive on the screen. There is no stretch of imagination. The casting is perfect. Go see this, you will not be disappointed!
Rottten Tomatoes
= 76%
Critics Consensus
Though arguably guilty of glossing over its racial themes, The Help rises on the strength of its cast -- particularly Viola Davis, whose performance is powerful enough to carry the film on its own.
- 映画ランキング・ベストテン
- -
- -